Almás zabfalat

zabossuti.jpg

Egy szupergyors, és elég egyszerű zabsütit szeretnék ma megosztani veletek. Tökéletes tízórai, uzsonna, vagy nasi, az a típusú, amiből egyet-egyet (vagy többet) még vacsi után is büntetlenül be lehet tolni (én legalábbis be szoktam). Két további okból is imádom ezt a receptet amellett, hogy pikk-pakk meg van, és nem hagy maga után nagy rumlit: részben a hozzávalók végtelen variálhatósága miatt, részben azért, mert ez volt életem legelső süti receptje, amit egyedül készítettem el ehetőre (és nem a mikróban egy bögrében).
Ebből is látszik, hogy nem lehet túl bonyolult, mert hadd mondjam el, ekkoriban annyira konyítottam a sütéshez, hogy volt olyan mikrós sütim, amit a kedvenc Karib-tenger kalózai mozis bögrémmel együtt kellett kidobni, ugyanis apukám szerszámkészletével sem sikerült kirobbantani belőle az 5-10 percre bent felejtett "tésztát". De aggodalomra semmi ok, azóta kicsit továbbképeztem magam.

almaszabos1.jpg

Hozzávalók (alaprecept):

- 5 dkg barna rizsliszt
- 5 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt - Lehet gluténmentesen is, tönköly helyett kukoricaliszttel, de elkészíthető akár liszt nélkül, kizárólag zabból is, akkor egy töményebb, darabosabb süti jön ki belőle
- 5 dkg aprószemű zabpehely
- 5 dkg zabkorpa
- 3 db kisebb zöld alma/savanyú alma reszelve - Én az alma levét általában leszűröm és megiszogatom külön, csak a reszeléket adom hozzá
- 1 tojás
- 3 ek. eritrit
- 1 tk. őrölt fahéj - Így érezhető, de nem túl intenzív a fahéj aroma, én viszont annyira imádom az ízét, hogy általában nem is méregetem, hanem egyenesen borítom a tálba. Ha Te is hasonlóan érzel, nyugodtan duplázd a mennyiséget.
- 1 mk. mézeskalácsfűszer - Ha az épp nincs kéznél így is helyettesíthető: 1 mk. őrölt szegfűszeg, ½ mk. szerecsendió, 1 mk. őrölt gyömbér
-  ½ bögre darált dió vagy mandula - Bár én ezzel a mértékegységgel mindig kicsit bajban voltam, szóval kb. 1 marék
- 1 narancs lereszelt héja + a kifacsart levéből 2 ek.
- kb. 20 db egész mandula/fél dió a díszítéshez

zabsuti2.jpg

Variációk

Kávés: alaprecept + 3 ek. lefőzött kávé + 1 csapott ek. eritrit ; + minden sütikorong tetejére 1-1 db szemes kávé

Csokis: alaprecept + fél tábla cukormentes (vagy édesítőszeres) étcsoki apróra kockázva és 1 tk. rumaroma

Kókuszos: a darált dió helyett ½ bögre cukormentes kókuszreszelék és 1 tk. vaníliaaroma; ebből a verzióból a narancsot érdemes elhagyni

Sokmagvas: alaprecept + 1 ek. chia mag, 2 ek. lenmag, 1 ek. szezámmag, 2 ek. durvára darabolt dió vagy mandula, + 1 ek. olvasztott vaj

Aszalt gyümölcsös: alaprecept + 1 marék cukormentes aszalt gyümölcs (pl. vörös áfonya, meggy; a szilva sajnos kevésbé megengedett) apróra vágva és 1 tk. meggy aroma 

zabsuti.jpg

Elkészítés:

Pofonegyszerű szerencsére. Annyi előkészületet érdemes tenni mindössze (ha esetleg nem fér bele az időnkbe az sem gond), hogy a zabpelyhet és zabkorpát egy nagyon kevés vízzel vagy növényi tejjel elkeverjük, hogy kicsit megszívja magát nedvességgel, akár csak annyi időre, amíg lereszeljük az almákat. Attól függően mennyire levesek az almák nedves, kicsit ragacsos tésztát fogunk kapni, ettől nem kell megijedni, szépen meg fog sülni. Ha szárazabb sütit szeretnénk, adhatunk a tésztához 1-2 ek. chia magot, vagy lenmagpelyhet, ezek megkötik a nedvességet.
Ezután csak alaposan össze kell keverni a hozzávalókat, majd golyókat formázni a tésztából, amiket kb. ujjnyi vastagságra kilapítva egy sütőpapírral bélelt tepsiben, kicsit előmelegített sütőben kb. 20 percet kell sütni. Mielőtt a sütőbe tennénk, díszíthetjük a sütit mandulával, vagy egy-egy fél dióval, ad egy falatnyi pluszt az ízéhez.