(Tényleg) mindenmentes granola

Az egészséges reggeli nyomában II.

Van egy tartozásom Felétek: hétvégére ígértem a mindenmentes granola receptet, de ahogy az általában lenni szokott, a szombat-vasárnap nem pont úgy alakult, ahogy én azt elképzeltem. Egy kedves barátom mindig azt mondta, hogy ha mindannak, amit betervezel egy napra, csak a 40%-át megvalósítod, akkor már sikeres volt az aktuális küldetés. Ez a gondolat annyira megtetszett, hogy azóta is próbálom így felfogni, bár én, a nem túl spontán, ellenben mindent agyontervező, úgy érzem még van hova fejlődni. Azt hiszem ezért is mentem hozzá a fenti gondolat gazdájához: jól kiegészítjük egymást. 
Hogy kiengeszteljelek Titeket, tényleg nagyon jó és tényleg nagyon mentes receptet hoztam. Múltkor ott hagytam el a fonalat, hogy mi is az egészséges reggeli titka. Számomra az egyik leginkább kiegyensúlyozott, laktató, tápláló  hú ez kezd kicsit jóreggeltkekszes lenni, úgyhogy inkább így mondom: , az emésztés motorját kellőképpen berúgó reggeli kaja, a müzli. Ennek szerintem az egyik legfinomabb, legegészségesebb és lássuk be, jelenleg a legdivatosabb fajtája a granola, magyarul a magvakkal és mindenféle földi jóval gazdagított, sült müzli.
granola-3440204_1280.jpgElőször teljesen véletlenül, Londonban volt alkalmam ilyet kóstolni nagyjából hat éve, amikor az unokanővéremet látogattam meg, aki volt olyan drága, hogy vett nekem egy doboz ilyen finomságot. Okkal tette, ugyanis addigra leszoktam a korábbi favorit nutellás kenyérről és rákattantam a müzlikre, amit, mivel a tej és a joghurt sosem esett jól – ne akadjatok ki, finomabb, mint ahogy hangzik –, narancslével ettem. Úgy beleszerettem ebbe a mezei müzlinél sokkal izgalmasabb finomságba, hogy itthon egyik első utam a boltba vezetett, ahol óriási pofára esés közepette szembesültem vele, hogy a granola bizony nem csak az ízében tesz túl a jó öreg müzlin. Bánatom nugátos párnácskákba és csokigolyókba fojtva tengtek tovább a reggelek, míg nem a diéta ezektől is megszabadított.
Sütés-főzés terén még amúgy is kicsit bizonytalanul, az egyetlen diétás alapanyag, amivel kísérletezni mertem, a zab volt, főleg mert a hajdináról, kölesről még nem sokat tudtam, ilyenekről, hogy amaránt vagy quinoa meg nem is hallottam. A zabkása kiindulásnak különben tökéletes volt, csak aztán elkezdett hiányozni a rágcsálás-ropogtatás, és beugrott a granola ötlete, meg a felfedezés, hogy olyat talán én is tudnék csinálni. Lelkesen nekiálltam kutatni, hogy is készül, és oltárira pofára estem, mert minden egészséges, fitt és mentes változatban volt egy összetevő, ami sehogy se fért bele az én diétámba: méz, agave szirup, juharszirup stb. Hogy megvigasztaljam magam, durcásan nekiálltam sütni a kedvenc zabsütimet (a receptet itt találod), és akkor bevillant: minek nekem ilyen-olyan szirup, ha az alma is megteszi, amit kell. Így született (két-három kissé szenes változat után) a lenti egészséges, és tényleg mentes finomság.

Hozzávalók 4-5 reggelihez (Úgy nagyjából. Én végtelen mennyiséget meg tudnék enni belőle. És legtöbbször meg is eszek.)

- 20 dkg apró szemű zabpehely
- 10 dkg zabkorpa
- 5 ek. lenmagpehely
- 2 kisebb zöld/savanyú alma
- 2 tk. fahéj
- 2 ek. eritrit
- 1 ek. kifacsart citrom-/narancslé
- 1 ek. cukormentes kakaó vagy karobpor
- 1 marék durvára vágott dió/mandula
- 1 marék kókuszreszelék vagy kókuszchips
- 4 kocka édesítőszeres étcsokoládé
- 1 tk. kókuszolaj a tepsi kikenéséhez

A fenti egy alaprecept, de az "extra" hozzávalók koránt sincsenek kőbe vésve, kedvünk/spejzunk szerint adhatunk hozzá gyömbért, szerecsendiót, cukormentes aszalt gyümölcsöt (bár azzal számoljunk, hogy a szénhidrát tartalmat így is megdobja), magvakat, natúr kukoricapelyhet, vagy el is hagyhatunk bármit, ha más ízvilágot szeretnénk elérni.
Számomra legjobban a hideg kókusz- vagy mandulatej és egy jó adag bogyós gyümölcs passzol hozzá, de növényi joghurttal, gyümölcsturmixszal, vagy ezek kombinációjával is nagyon finom.
cereal-1474496_1280.jpg

Elkészítés: 

Az almákat hámozzuk meg és reszeljük le kis lyukú reszelőn. A levét igyekezzünk kinyomkodni/felfogni, erre most nem lesz szükség, viszont behűtve finom, rostos reggeli italt nyerhetünk belőle, de akár sütés közben is megiszogathatjuk. Nálunk általában nem éri meg a holnapot. Az apróra vágott csokit és kókuszreszeléket (+ az esetleges aszalt gyümiket) kivéve borítsunk mindent egy nagy tálba, és addig kavarjuk, amíg a zabpehely kis csomókba össze nem ragad, de nem az a cél, hogy teljesen összeálljon. Az alma állagán sok múlik: ha túl leves lesz a masszánk, nem sül át jól, ha túl száraz, akkor kaparni fogja a torkunkat, ezért a hozzávalókat nem érdemes kicentizni, ha úgy érezzük, hogy szükséges, adjunk hozzá keverés közben még almapürét, vagy zabot.
granola-1207538_1280.jpgA kész darabos, morzsás keveréket borítsuk kókuszolajjal vékonyan kikent, vagy sütőpapírral ellátott tepsibe (ha tuti biztosra akarunk menni, a sütőpapírt is megkenhetjük), oszlassuk el jól, hogy minél kevésbé fedje egymást, és alacsony hőfokon süssük-szárítsuk a müzlit amíg halványbarna nem lesz a zab, meg persze az illatán is fogjuk érezni. Sajnos ott hagyni nem nagyon lehet, mert érdemes 10 percenként óvatosan átkevergetni, átforgatni, nehogy megégjen.
Ha kihűlt, hozzákeverem az apróra vágott csokit és a kókuszt, majd csatos üvegbe öntöm, így tárolva megmarad finom ropogósnak. Különben elég jól is néz ki, kicsinosított kis üvegecskékben el tudom képzelni ajándéknak, pl. most az jutott eszembe, hogy jól telerakva mézeskalácsfűszerrel kiváló ötlet  lehet karácsonyra. Csak el ne felejtsem addig.

glass-1376560_1280.jpg

Ha valaki szeretné megúszni a sütést, mégis vágyik egy finom, (majdnem teljesen) mentes granolára:

Bolti forgalomban eddig egyetlen olyan mentes müzlivel/granolával találkoztam, ami majdnem semmilyen Candida diétába ütköző alapanyagot nem tartalmaz, ez pedig a Hester's Life, ami minden jóságát felülmúlja még eggyel: magyar termék. Csak nagyjából egy hónapja botlottam bele, azóta többféle ízt kipróbáltam, és nekem mindegyik nagyon bejött, de azt fontos tudni, hogy datolyát tartalmaz, amit a legtöbb ilyen diéta nem javasol. Én kis mennyiségben szoktam a reggelimhez adni mostanában, úgy vettem észre semmilyen káros következménye nincs, persze mint mindent ami kicsit is jó, ezt is csak mértékkel érdemes eszegetni. Drogériákban is kapható, hajszálnyival elérhetőbb áron, mint máshol.

granolak1.jpg(Mint látjátok egyikben sincs túl sok, ennél mi lehetne árulkodóbb?)

Instagramon: youcandidiet

Mindenmentes étel mindenmentes élet.